Kettlebell Training

10 voordelen van de Kettlebell Workout

1. BETERE CONDITIE

Bij de kettlebell training worden alle oefeningen in hoog tempo achter elkaar herhaald waardoor het een intervaltraining met hoge intensiteit is. Dit is ideaal voor je conditie. Uit onderzoek blijkt dat de conditie met ongeveer 6 % verbetert als je kettlebell training doet naast een normale kracht en conditietraining.

2. SNELSTE MANIER OM BUIKVET TE VERBRANDEN

Uit onderzoek blijkt dat je lichaam meer buikvet verbrandt bij korte intensieve trainingen zoals de kettlebell workout dan bij cardio-training . Je lichaam verbrandt veel meer calorieën bij een hoge intensiteit training met korte rustmomenten. Volgens het eerder genoemde onderzoek van de Universiteit van Wisconsin kan je tot 20 calorieën per minuut verbranden. Dat staat gelijk aan wat je normaal in een cardio les van een uur zou verbranden.

3. VERHOOGT HORMONEN DIE SPIERGROEI STIMULEREN

Groeihormoon bevordert behalve vetverbranding ook de spieropbouw. En door met kettlebells te trainen maak je bovendien ook meer testosteron en cortisol aan, twee hormonen die ook bijdragen aan spiergroei en vetverbranding, zowel bij mannen als bij vrouwen.

4. HELPT OM ENERGIE TE VERBRANDEN, NIET ALLEEN IN DE SPORTSCHOOL, MAAR OOK THUIS

Spiermassa is niet alleen goed voor onze fysieke kracht, maar helpt ook om een gezond gewicht te behouden zonder daar veel moeite voor te hoeven doen. Spieren verbruiken dagelijks namelijk wel 6 keer zoveel energie als vetmassa.Wat krachttraining doet is je hoeveelheid spiermassa verhogen, zodat je ook in rust meer energie verbrandt.

5. HELPT BIJ (RUG)PIJNKLACHTEN

Het voelt wellicht wat tegenstrijdig: een intensieve workout doen om pijnklachten te verminderen, maar onderzoek laat zien dat de kettlebell training wel degelijk kan bijdragen aan het verminderen van pijnklachten. Specifiek werd gekeken naar nek, schouder en onderrugpijn. Het bleek dat mensen met pijnklachten in deze gebieden minder last kregen als ze de kettlebell training gingen doen. Met de training versterk je namelijk de spieren in je onderrug en verbeter je de algehele gezondheid en samenwerking van je spieren en skelet. Daardoor voorkomt en corrigeert de kettlebell workout bestaande rugklachten.

6. GOED ALTERNATIEF VOOR GEWICHTHEFFEN EN POWERLIFTEN

Trainen met kettlebells is ook een effectief (en leuk!) alternatief om je prestaties te verhogen bij gewichtheffen en powerliften. In combinatie met gewichtheffen kan de kettlebell helpen om je kracht en prestaties te verbeteren.

7. KRACHT TRAINING IS GOED VOOR BEHOUDEN BOTDICHTHEID

Krachttraining zoals de kettlebell training is een goede manier om naast spierkracht ook de dichtheid van je botten te behouden. Dit geldt specifiek ook voor vrouwen in of na de overgang zonder dat er hormoontherapie aan te pas hoeft te komen.

8. ZORGT VOOR BETERE SPRONGKRACHT, HOUDING EN COÖRDINATIE 

Behalve dat de kettlebell training helpt om af te vallen en je conditie te verbeteren, zorgt het ook voor een betere houding, betere coördinatie en atletisch vermogen . Al na 6 weken kettlebell training (2 x per week) gaat de maximale en explosieve sprongkracht omhoog. Ideaal voor mensen die serieus aan het trainen zijn op dat gebied.

9. BETERE FOCUS

Een ander bijkomend voordeel van trainen met een kettlebell is dat je je mentale focus traint. Want als je bezig bent met de kettlebell moet je je aandacht er wel bij houden. Je kan niet even de kettlebell optillen en ondoordacht rondzwaaien; dat voel je meteen in je lijf. Je wordt gedwongen om de beweging goed uit te voeren waardoor je naast een betere coördinatie ook een mentale focus oefent.

10. GEWOON DOEN!!!

Zeker als je weinig tijd hebt!

Kettlebel Training rooster

maandag 18.30 | donderdag 19:30 | zaterdag 10:30